Hofte - klinisk undersøgelse

For detaljeret beskrivelse se artikel i ugeskrift for læger

Hoften undersøges bedst i liggende stilling. Leddet er ikke tilgængeligt for inspektion. Hos tynde individer er det tilgængeligt for palpation ’igennem’ psoasmusken. Det vigtigste er undersøgelsen af bevægeligheden. Ved hoftelidelser er der ofte smerter ved maksimal flexion i hoften, fuld extension og ved maksimal indad og udad rotation ved 90º flexion. Ofte er der nedsat bevægelighed, f.eks. kan indad rotationen være helt ophævet. Ved lænderygsmerter eller muskel/senesmerter i bækkenregionen kan det ofte være en fordel at undersøge hofterotationen i liggende stilling, da smerter ved rotation på strakt ben er mere specifikt.

Ved trokanter bursitis ved der typisk være ømhed ved tryk lateralt på trokanter major eller på bagsiden heraf.

Ved lyskeskader i forbindelse med idræt er der typisk ømhed på adduktor sene tilhæftning er på os pubis. Muskulær ømhed, hyppigst lokaliseret til psoas og gluteal muskler, er hyppigt ved hoftelidelser og ryglidelser. Det forekommer dog også hyppigt uden at dette kan påvises.

Sacroiliaca leddene (SI-leddene) er især smerteudløsende ved Bechterews sygdom. Disse kan testes ved kompression af bækkenet fra siderne, ved pres bagud på flekteret hofte eller ved kombineret flexion, udadrotation og abduktion i hofteleddet. Smerter fra disse led opleves lokalt svarende til svarende til SI-led ved disse test. Den diagnostiske værdi af testene

er dog ikke høj, og mange patienter med uspecifikke rygsmerter reagerer på testene.