Knæet    Anatomi

Knæet er det hyppigst skadede led i idræt.

Slidgigt i knæet er også meget hyppigt med frekvenser op til 30-50% i de højeste aldersklasser. Symptomerne vil oftest være funktionsrelaterede smerter fra knæet. Årsager til slidgigt kan være overvægt eller tidligere knætraumer med ledbånds eller menisk skader.

Andre knælidelser omfatter

Chondromalacia patellae

Ledbåndsskader herunder korsbåndskader og meniskskader

Senerelaterede lidelser herunder springerknæ, løberknæ og pes anserinus syndrom.

Chondromalacia patellae (forreste knæsmerter).

Denne lidelse ses ofte hos yngre især kvinder. Symptomerne er funktionsrelatede smerter fra området omkring og under knæskallen. Der vil ofte være smerter ved trappegang og hvis man sidder med bøjede knæ i længere tid. Der kan evt. være pseudoaflåsning (dvs. en fornemmelse af en låsning som dog let kan overvindes)

Ledbåndsskader og menisk skader opstår ofte i forbindelse med vridskader i knæet. Sideledbånd, forrest som bageste korsbånd kan være skadet. De akutte symptomer er ofte følelsen af et vrid og evt. et smæld fra knæet. Efterfølgende hæver knæet op er smertefuld i nogle uger til måneder. Efterfølgende vil knæet ofte være mere løst end før skaden. Det kan give forskellige symptomer; f.eks. knæet ofte giver efter ved sportsaktivteter, følelse af instabilitet eller intermitterende hævelse af knæet. Ved menisk skader kan der være aflåsningstilfælde.

Senerelaterede lidelser ses ofte hos idrætsfolk. Springerknæet ses hyppigst  hos idrætsfolk (basketball, volleyball,fodboldspillere og 'springere'). Der vil ofte være smerter efter idrætsaktivitet.