Lænderyggen - klinisk undersøgelse  -   anamnese

Ved inspektion iagtages statik (lordoser, kyphoser, scolioser). Bevægelighedsundersøgelse af ryggens fleksion/ekstensions- og sidebevægelighed (evt. segmentært) samt smerter herved.

Ved Schobers test afmærkes processus spinosi af 4 lændehvirvel (ud for crista iliaca) og der afmærkes et punkt 10 eller 15 cm oppe af ryggen. Patienten bedes derefter om at bøje maksimalt forover og bevægeligheden måles. Normal bevægelighed er mindst 3-4 cm. Sidebevægelighed undersøges mod begge sider og der udspørges om forekomst af radikulære symptomer (ved ischias).

Ved palpation undersøges patienten i bugleje for ømhed ved banketest og fjedringstest af processus spinosi,  og tryk på paravertebrale muskler. Ved den sengeliggende patient kan man ofte kun gennemføre fjedringstest og banketest i sideleje. Hos den stærkt smerteforpinte patient, som kun kan undersøges i rygleje kan foretages grov fjedringstest ved at føre en hånd under patienten og trække opad.

Ved symptomer fra ben eller vandladnings eller afføringssymptomer symptomer desuden neurologisk undersøgelse med sensibilitet på ekstremiteter, grov kraftundersøgelser og patellar, ahilles og plantar reflekser, anal sphincter tonus og knibe evne, sensibilitet i ridebukse området, straktbenløfts test (laseque) med dorsal fleksion i fod, abduktion kraft i hofte (rygliggende) og stående på et ben (Trandelenburgs test), knæekstensionskraft (rejsning fra siddende stilling), plantar og dorsalfleksions kraft over ankel (hæl/tå gang) og første tå.

Undersøgelse af hofte og knæ led, fodpulse og tegn på DVT og øvrig differential-diagnostisk efter behov.